- Főoldal
- Településünk
- Önkormányzat
- - Óvoda
- - Általános Iskola
- - Reichel József Művelődési Ház
- Természeti látnivalók
- Térkép
- Egészségügy
- Közérdekű telefonszámok
- Autóbusz menetrend (külső)
- Lakásfenntartás
- Közérdekű adatok
- KT ülések, meghívók
- Talajterhelési díj
- Pilisvörösvár Járás és Városi Okmányiroda
- Egyenlő Bánásmód Hatóság
- Pilisvörösvári Tankerület elérhetőségei
- Pest Megyei Kormányhivatal
- Magáncsődvédelem
- Pest Megyei Békéltető Testület
Fő út 16.
Telefon: 06-26-336-028

Hétfő: | 8.00-18.00 |
Kedd: | 8.00-16.00 |
Szerda: | 8.00-16.30 |
Csütörtök: | 8.00-16.00 |
Péntek: | 8.00-13.30 |

Anyakönyvi ügyintézés
Anyakönyvvezető
Nagy Edina
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd.
Tel: 06/26-336-028/111
Ügyfélfogadási idő:
előzetes egyeztetés alapján
Az anyakönyv hatósági nyilvántartás. Állami anyakönyvezés 1895. október 1-jétől létezik. A korábbi anyakönyvi események egyházi nyilvántartásban szerepelnek.
A születést és a halálesetet az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek működési területén az esemény történt.
A házasságkötés, valamint a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, aki előtt a felek ezirányú szándékukat bejelentették.
A magyar állampolgár bármelyik anyakönyvvezetőnél előterjesztheti külföldön történt anyakönyvi eseményének hazai anyakönyvezése iránti kérelmét.
Anyakönyvi kivonatok kiadása:
2014. július 1-jétől került bevezetésre az Elektronikus Anyakönyvi Rendszer ( a továbbiakban: EAK) ami azt jelenti, hogy a 2014. július 1-je után történt születési, házassági és halotti eseményekről bármelyik anyakönyvvezetőtől lehet anyakönyvi kivonatot kérni.
A 2014. július 1-ét megelőző papír alapú anyakönyvvi bejegyzésekről abban az esetben lehetséges az anyakönyvi kivonat kiállítása bármelyik anyakönyvvezetőnél, ha az anyakönyvi események 2014. július 1-je után az EAK rendszerben rögzítésre kerültek
Születési, házassági, halotti anyakönyvi kivonat kiadása
Anyakönyvi kivonatot további esetben személyesen, levélben, vagy elektronikus úton lehet igényelni. Amennyiben a születési kivonatot nem az érintett vagy a szülője, házassági anyakönyvi kivonatot nem a férj vagy a feleség, a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvéből szóló kivonatot nem a felek kérik, más személy csak meghatalmazással igényelheti az okmányokat.
Az anyakönyvi ügyintézésnél az ügyfél személyazonosságának igazolására minden esetben szükség van, amely érvényes személyazonosító igazolvánnyal, érvényes útlevéllel, 2001. január elseje után kiállított érvényes vezetői engedéllyel lehetséges. A lakcímet lakcímkártyával, vagy a személyazonosító igazolványban található érvényes lakcímmel lehet igazolni.
A jogszabályban meghatározott esetekben az anyakönyvi kivonat kiállítása illetékköteles, melyet illetékbélyegben kell leróni. Az illeték összege: 2000 Ft.
Illetékmentes a születési kivonat, ha
- a születés anyakönyvezésekor első ízben
- a kivonatra haláleset anyakönyvezéséhez van szükség
- családi pótlék, nyugdíj igényléséhez
- gyámhatósági eljáráshoz, bölcsődei, óvodai, iskolai elhelyezéssel kapcsolatos eljáráshoz
- haláleset anyakönyvezéséhez
szükségeltetik.
Illetékmentes a házassági anyakönyvi kivonat
- házasságkötéskor első ízben
- a szülők házassági kivonata a gyermek születésének anyakönyvezéséhez
- haláleset anyakönyvezéséhez
- nyugdíj igényléséhez
Illetékmentes a halotti anyakönyvi kivonat
- a haláleset anyakönyvezéskor első ízben a hozzátartozó, temetést intéző részére
- nyugdíj megállapításához
- árvaellátás igényléséhez
Az illetékmentes anyakönyvi kivonatot a bejelentésre kötelezettnek vagy meghatalmazottjának kell átadni. Az anyakönyvi okiratot az igény beérkezésétől számított nyolc napon belül állítja ki az anyakönyvvezető és az érdekeltnek postai úton megküldi, illetve a személyesen jelenlévő ügyfélnek azonnal átadja
.
A házasságkötés:
A házasulók a házassági szándékukat személyesen jelenthetik be, melyről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel.
A jegyzőkönyv felvételéhez a házasulónak szükséges igazolnia személyazonosságát, állampolgárságát és lakcímét, valamint be kell mutatnia a születési anyakönyvi kivonatát.
Az elvált vagy özvegy családi állapotot és a házassági névviselést válással, illetve halálesettel záradékolt házassági anyakönyvi kivonattal lehet igazolni. Az erről szóló anyakönyvi kivonat az előző házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőtől igényelhető.
A házasságkötés időpontját a házasságkötési szándék bejelentését követő 30 nap után lehet kitűzni. Az előírt várakozási idő alól a házasulandók indokolt esetben kérelemre a jegyzőtől felmentést kaphatnak. Az illetékes jegyző a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül dönt.
Ha a házasságkötést megelőző eljárásról készített jegyzőkönyv felvétele óta egy év eltelt és a házasságot nem kötötték meg, az eljárást meg kell ismételni.
A külföldi állampolgár házasságkötéséhez szükséges okiratokat és a jegyzőkönyvet az anyakönyvvezető továbbítja a Pest Megyei Kormányhivatalhoz, elbírálás céljából. Az elbírálási idő: 30 nap.
A házasságkötés legkorábbi időpontjára vonatkozó harmincnapos várakozási időt az anyakönyvvezető valamennyi irat, valamint a felettes szerv nyilatkozata beérkezésétől számítja.
A szükséges okmányok magyar házasulók esetében:
- személyazonosító igazolvány
- lakcímigazolvány vagy
- magyar útlevél és lakcímigazolvány
- születési anyakönyvi kivonat
- családi állapot igazolás (elvált személynél: jogerős bírósági ítélet, vagy az előző házasságáról készített záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, özvegy családi állapot esetén : az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata)
- 16. életévét betöltött személy esetében a gyámhivatal előzetes engedélye szükséges
- igazolnia kell a személyazonosságát, állampolgárságát.(igazolvány, útlevél)
- csatolnia kell a születési anyakönyvi kivonatát, (egyes országok esetében diplomácia felülhitelesítéssel vagy Apostillel ellátva), amit Magyarországon kizárólag az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda vagy konzul által fordíttathat le.
- tanúsítványt hiteles magyar fordításban (egyes országok tekintetében diplomáciai felülhitelesítéssel,illetve Apostille hitelesítéssel ellátva.) A tanúsítványt kiadja a külföldi házasuló államának illetékes hatósága. A tanúsítvány tartalmáról az anyakönyvvezető ad tájékoztatást.
- lakbizonylat, ha a tanúsítvány azt nem tartalmazza (egyes országokban diplomáciai felülhitelesítéssel vagy Apostillel ellátva ) hiteles magyar fordításban
- családi állapot igazolás (egyes országokban diplomáciai felülhitelesítéssel vagy Apostillel ellátva )
Külföldi állampolgár házasulónak
elváltnál: jogerős bírósági ítélet OFFI fordításban,
özvegy családi állapotnál: halotti kivonat OFFI fordításban,
nőtlen és hajadon esetén: a tanúsítványnak tartalmaznia kell.
Ügyintézési idő: 30 nap.
A felülhitelesítésről érdeklődjön az anyakönyvvezetőnél.
A házasságkötés létesítésének hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő engedélyezésének szabályairól, valamint az azokért fizetendő díjak mértékéről:
- a hivatali helyiségen kívül valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötések esetében írásban (formanyomtatványon) kérelmet kell benyújtani az anyakönyvvezetőnél, amelyet a jegyző engedélyez
- a kérelem benyújtását megelőzően kell megfizetni a meghatározott díjat, amelyet igazolni kell az anyakönyvvezetőnek
- vasárnap, ünnepnapokon (munkaszüneti napokon) történő házasságkötés nem engedélyezhető
- hivatali munkaidőben történő házasságkötések térítésmentesek
- hivatali helyiségben hivatali munkaidőn túl 30.000 Ft-os díjat kell befizetni (csekken, vagy a Polgármesteri Hivatal pénztárába)
- hivatali helyiségen kívüli hivatali munkaidőben történő házasságkötés esetében 20.000 Ft díjat kell fizetni
- hivatali helyiségen kívüli hivatali munkaidőn túl történő házasságkötés esetén 50.000 Ft díjat kell fizetni
- rendkívüli körülmény esetén, különös tekintettel a házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapotára és az egészségügyi és szociális intézményben lebonyolított házasságkötés díjmentes
- a házasságkötés elmaradása esetén az eseményt megelőző 3 napon belül bejelentik akkor a befizetett díj 15 napon belül visszatérítésre kerül
A szertartás lebonyolításához szükséges feltételekről a házasulóknak kell gondoskodni (hangosítás, zeneszolgáltatás, díszítés, székek, asztalok, pezsgő, tálca, poharak)
Névváltoztatás
Magyar állampolgár születési családi és utónevének megváltoztatását az érintett személy, kiskorú gyermek esetében a törvényes képviselő kérheti, melyet az anyakönyvi ügyekért felelős miniszter engedélyez.
A kérelmet személyesen lehet előterjeszteni bármely anyakönyvvezetőnél.
A házassági név módosítására irányuló eljárás lefolytatására a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezető rendelkezik hatáskörrel, de bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető.
Mivel az At. a nevekre és viselésükre vonatkozó szabályokat széleskörűen taglalja, az anyakönyvvezetőtől lehet részletes tájékoztatást kérni.
Házassági névviselési forma módosítása:
A házassági név az érintett kérelmére módosítható a házasság fennállása alatt, illetve a megszűnése után. A kérelem bármelyik anyakönyvvezetőnél előterjeszthető.
Szükséges okiratok:
- személyazonosító igazolvány
- lakcímigazolvány
- jogerős bontóítélet, illetve a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
A kérelem illetéke: 3000 Ft (illetékbélyegben)
Amennyiben új anyakönyvi kivonatot is szeretne, úgy az további 2000 Ft (illetékbélyegen).
Születési családi és utónév megváltoztatása:
A kérelmet személyesen kell benyújtani bármelyik anyakönyvvezetőnél, külföldön élő magyar állampolgár esetében az illetékes konzuli köztisztviselőnél.
Szükséges okiratok:
- érvényes személyazonosító igazolvány
- lakcímigazolvány
- születési anyakönyvi kivonat
- házassági anyakönyvi kivonat
- kiskorú gyermekek születési anyakönyvi kivonatai
Névváltoztatási kérelmet az anyakönyvvezető felterjeszti Budapest Főváros Kormányhivatala részére elbírálás céljából. A névváltoztatásról okiratot állít ki a felelős miniszter, az új nevet az okirat kézhezvételét követően köteles és jogosult viselni a kérelmező.
A névváltoztatási kérelem illetéke: 10.000 Ft. (illetékbélyegben)
A megváltoztatott név ismételt megváltoztatására irányuló kérelem illetéke: 50.000 Ft.
Ügyintézési idő: 45 nap.
Anyakönyvezés
A születés anyakönyvezése:
Szükséges okiratok:
- élveszületési lap
- a szülők házassági anyakönyvi kivonata vagy teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat
- a szülők személyazonosító igazolványai, lakcímkártyái
- intézeten kívüli születésnél: csatolni kell a "Vizsgálati lap otthon született gyermekről, nyomtatványt a szülész-nőgyógyász szakorvos által a szülés tényéről kiállított igazolást, valamint a terhesgondozási könyvet is be kell mutatni az anyakönyvvezetőnek
Haláleset anyakönyvezése:
Szükséges okiratok:
- az orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata
- az elhunyt házassági anyakönyvi kivonata v. jogerős válási ítélet
- özvegy családi állapot esetén a házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- az elhunyt személyazonosító igazolványa, lakcímkártyája, új típusú vezetői engedélye vagy útlevele
- amennyiben temetkezési vállalkozó az ügyben eljáró ügyintéző, úgy meghatalmazás is szükséges
Az anyakönyvezést legfeljebb harminc napra el lehet halasztani, ha a bejelentéskor valamennyi adat nem áll rendelkezésre.
Hazai anyakönyvezés:
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményeinek hazai anyakönyvezésére irányuló kérelmet-adatlapot anyakönyvvezetőnél kell személyesen benyújtani. A kérelemről jegyzőkönyv készül.
A hazai anyakönyvezés illetékmentes.
A kérelem benyújtását követő 5 napon belül az anyakönyvvezető a jegyzőkönyvet felterjeszti az Budapest Főváros Kormányhivatal Hazai Anyakönyvi Osztályára.
Ügyintézési idő: 30 nap.
A kérelmező lakcímére postázzák a magyar anyakönyvi kivonatot.
Szükséges okiratok:
- személyazonosító igazolvány, lakcímig., vagy érvényes magyar útlevél vagy egy évnél nem régebben kiállított állampolgársági bizonyítvány
Születés hazai anyakönyvezéséhez
- a születési anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordításban (OFFI)(egyes országok okirataira diplomáciai felülhitelesítés ill. Apostille szükséges!)
- adatlap külföldön születés hazai anyakönyvezéshez,
- teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat vagy
- jogerős ítélet apaság bírói megdöntéséről vagy
- jogerős ítélet apaság bírói megállapításáról vagy
- házassági anyakönyvi kivonat
- ha az anya özvegy vagy elvált, záradékkal ellátott házassági kivonat
- szülők, gyermek személyazonosításra alkalmas okiratai
A házasság hazai anyakönyvezéséhez
(egyes országok okirataira diplomáciai felülhitelesítés vagy Apostille szükséges)
- házassági anyakönyvi kivonat hiteles fordításban ( OFFI vagy konzul )
- adatlap külföldön kötött házasság haza anyakönyvezéséhez
- születési anyakönyvi kivonat
- záradékolt házassági anyakönyvi kivonat elvált vagy özvegy esetében
- ha az okirat nem tartalmazza, a magyar állampolgár nyilatkozata a névviseléséről
- ha az okirat nem tartalmazza, a külföldi állampolgár házastárs névviselésének igazolása
A haláleset hazai anyakönyvezéséhez
(egyes országok okirataira diplomáciai felülhitelesítés, ill. Apostille szükséges)
- halotti anyakönyvi kivonat hiteles fordításban ( OFFI vagy konzul )
- születési anyakönyvi kivonat
- családi állapot igazolására (jogerős bírói ítélet) vagy záradékolt házassági kivonat, özvegy családi állapot esetében a halotti kivonat
Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat:
Apai elismerő nyilatkozatot anyakönyvvezető, gyámhatóság, magyar külképviseleti hatóság előtt lehet tenni, vagy közjegyzői okiratban kell foglaltatni.
- a szülők együttes jelenléte szükséges
- az anya családi állapot igazolása (jogerős bírósági ítélet, ha elvált, vagy halotti kivonat özvegy családi állapot esetén)
- ha az apai elismerő nyilatkozatot születendő gyermekre teszik, a szakorvos által kiállított igazolás mely tartalmazza a fogamzás és a szülés feltételezett időpontját
- személyazonosító igazolvány, lakcímkártya
- a magyar nyelvet nem beszélő részére tolmács szükséges
- terhes kiskönyv
Honosítási eljárás (hagyományos és egyszerűsített):
2013. március 1-jétől a magyar állampolgárság megszerzésére irányuló nyilatkozatot és kérelmet, továbbá a magyar állampolgárságról lemondó nyilatkozatot, valamint az állampolgársági bizonyítvány kiadása iránti kérelmet a járási hivatalokhoz (Budapest Főváros Kormányhivatala kerületi Hivatalaihoz) lehet benyújtani.
A fenti állampolgársági ügyekben eljárnak továbbá a fővárosi és megyei kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálati irodái is.
A magyar állampolgárságot kérelmező személy az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételével válik magyar állampolgárrá.
Az un. egyszerűsített honosítási eljárással történt állampolgárság megszerzése esetén az állampolgársági esküt, vagy fogadalmat a kérelmező személy által megjelölt polgármester, vagy külföldön a magyar külképviselet vezetője előtt kell megtenni. Az esküt, vagy fogadalmat a más jogcímen honosított személy pedig a lakóhelye szerint illetékes polgármester, illetve külföldön a magyar külképviselet vezetője előtt teheti meg.
Az ünnepélyes állampolgársági eskü vagy fogadalom letételének előkészítésében az anyakönyvvezető jár el.
A honosítási kérelem illetékmentes.
A kérelemhez szükséges formanyomtatvány a járási hivatalnál kérhető.
Nyomtatvány letölthető a : www.allampolgarsag.gov.hu címen.
Az egyes anyakönyvi ügyekben a tájékoztatás nem teljeskörű, csak alapvető információt tartalmaz. A felsorolt jogszabályok, valamint ügyfélfogadási időben az anyakönyvvezető által adott, vagy telefonon történő tájékoztatás további segítséget nyújt az anyakönyvi ügyek intézéséhez.
Alkalmazott jogszabályok:
az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény és az anyakönyvezési feladtok ellátásának részletes szabályairól szóló 32/2014. (V. 19.) KIM rendelet.
1. A 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
2. A nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejű rendelet
3. A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény, valamint a végrehajtására kiadott 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet
4. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
5. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény, valamint a végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet
6. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Törvény
Pilisborosjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2011. (IX.7.) (hatályos 2011.09.08. napjától) önkormányzati rendelete a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és díjairól Egységes szerkezetben a 23/2014. (XII.18.) (hatályos 2015.01.01. napjától) Önk. számú rendelettel kerültek megállapításra.
Pilisborosjenő, 2017.02.16.
Dr. Szabó József Zoltán
jegyző